איך ספר ילדים יכול לעזור בתהליך גירושין?
top of page
  • agamitg5

איך ספר ילדים יכול לעזור בתהליך גירושין?

עודכן: 9 באוק׳ 2022



כשאני שואלת הורים שעומדים להיפרד מה הדבר שהכי מלחיץ אותם, הם עונים – השיחה עם הילדים.

הרבה פעמים אני שומעת עצות ותובנות על 'איך לא לשרוט את הילדים' בהקשר הזה, אבל אישה חכמה אמרה לי לאחרונה שהדבר המשמעותי הוא איך בעצם למזער למינימום את הנזקים בכל שלב בתהליך... ולראיה, זה מה שכתבה לי אמא מקסימה לפני פרידה לאחר שרכשה ממני את הספר:

"הספר מקסים ואני בטוחה שיעזור לי. אני מכינה את עצמי לשיחה עם הילדים בעזרתו, תודה לך!" בעצם, כולנו מכוונים ונערכים לקראת שיחה כל כך משמעותית, שיחה שאף אחד מהנוכחים בחדר לא ישכח אותה לעולם. אין 'יותר מדי הכנה' לדבר הזה וזה תמיד יהיה קשה, אבל דווקא ספר שמספר את הסיפור בכללותו, עוזר מאוד לתיווך המידע הרגיש אותו אתם עומדים לספר.

זה לא סוד שספרי ילדים מסייעים להם בהתמודדות עם מצבים שונים בחיים, מ'האריה שאהב תות' בנוגע לבררנות באוכל, דרך 'הסיר של נפתלי' להתמודדות עם גמילה, 'משפחת הפילפילים' להתמודדות עם לידת אח חדש ועד לעשרות ומאות רבות של ספרים העוסקים בחששות, מעברים, התמודדות עם שכול, משפחות מורכבות, תזונה וכל תופעה שהילדים שלנו חווים.

ילדים בתהליך גירושין יכולים לחשוש (ובצדק) מנטישה או היעלמות של הורה, יכולים לחוש כעס על ההורים ובמיוחד על זה שיזם את הפרידה, וכמובן לחשוש מה יהיה איתם, איפה יגורו? איך יראו את שני ההורים? איך תיראה המשפחה לאחר השינוי? אם הם לא שומעים מהוריהם דברים חד משמעיים, יהיה להם קושי גדול יותר להשלים סופית עם הפרידה.


קראתי לאחרונה מאמר בו ד"ר עדנה כצנלסון, פסיכולוגית קלינית מאונ' ת"א אמרה ש"ספרי הילדים נועדו להשיג שלוש מטרות עיקריות: הסבר הגירושים לילדים ומתן אופק חיובי לגבי ההסתגלות העתידית, מתן דוגמה להורים כיצד לדבר עם הילדים על הנושא ותחושת 'נורמליזציה' מהבחינה שעוד ילדים חווים את החוויה".


היא כמובן לא כתבה רק על הספר שלי ("ההורים של דנה כבר לא מסתדרים"), אך אני מיד התחברתי למטרות האלה ווידאתי שהספר אכן נותן מענה לכל אחת מהן:


1. הסבר הגירושים לילדים ומתן אופק חיובי לגבי ההסתגלות העתידית

הספר מתאר את כל שלבי התהליך דרך החוויה של הילדה במשפחה, ובסופו האופטימי הוא מתאר את השגרה הנעימה לאחר הפרידה, כך שהילד הקורא יכול לדמיין לעצמו מה הולך לקרות, מה שמפחית אצלו חרדות וחששות לגבי העתיד לבוא.


2. מתן דוגמה להורים כיצד לדבר עם הילדים על הנושא

הספר מתאר את 'תיווך השינוי' – השיחה שכל הורה חושש ממנה, ומאפשר להורים להיעזר בטקסט הכתוב כדי להתחיל את השיח עם ילדיהם על הפרידה בצורה נעימה עד כמה שאפשר, תוך מתן דגש לאהבה הבלתי נגמרת של ההורים לילדיהם.



3. תחושת 'נורמליזציה' הספר נותן מרחב למגוון רגשות העולים בילדים לאורך התהליך, וילד אשר קורא את הסיפור יכול להזדהות בקלות עם חלק מהרגשות או כולם, ובעיקר – להבין שהוא לא לבד, 'לנרמל' את התופעה.




ובכללי... ספרי ילדים טובים תמיד עוזרים לייצר שיח עם הילדים ולהמחיש במילים ובאיורים את אשר עומד לבוא. אם אתם מרגישים לבד בתהליך, חוששים מהשיחה ורוצים לתת לילדיכם משהו להיאחז בו– אין כמו ספר שאפשר לחזור אליו שוב ושוב, להזדהות ולהתנחם.


אשמח לשמוע מה חשבתם!

לכל שאלה, אני כאן,

שלכם

אגמית





93 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page